dinsdag 26 augustus 2008

D11 Check; "Good to go"

De week is voor mij net begonnen en met succes!

Na 10 beurtjes vliegen en 13:30 uur op de teller vond mijn "vaste" instructeur het vliegen goed genoeg zodat ik door kon voor de check.
Vandaag, maandag 25 augustus 2008, was het dan tijd voor deze check. Check 11 welteverstaan. Het doel van deze check is te kijken/checken of je genoeg skills hebt om het vliegtuig veilig in de lucht te houden en natuurlijk safe te landen. Deze check wordt afgenomen door een andere instructeur, dus niet mijn vaste.
Ik had me goed voorbereidt op het mondelinge gedeelte waarin ze van alles kunnen vragen over het weer, regels in het luchtruim, technische systemen en nog veel meer. De vragen die ik kreeg waren dan ook goed te doen.
Na dit gedeelte moest ik het vliegtuig inspecteren en waren we klaar om te vertrekken.
Na de nodige checklisten starte ik de motor en vroeg taxi- clearance aan "Falcon Ground". Nu ging het dan echt beginnen. Na de nodige run- up checks was ik dan helemaal klaar om de lucht in te gaan en rond 12:05 lt steeg ik op vanaf "Falcon Field" richting het zuid- oosten voor een beoordeling.
Na 15 minuten vliegen zat ik boven een verlaten vliegveld (Rittenhouse) en kreeg ik een "simulated engine failure in flight". Goed, ik de juiste procedures + checklisten volgen en een geschikte locatie zoeken om het vliegtuig aan de grond te zetten. Dit ging allemaal goed.
Op zo'n 100 ft boven de grond vond de instructeur het mooi geweest en mocht ik weer verder vliegen met engine power :-) Vervolgens trok hij ook gelijk het gas weer dicht om een "EFATO; engine failure after take off" te simuleren. Ik dus als een dolle mijn glijsnelheid oppikken en wederom een mooi veldje uitzoeken om te landen.

Na deze failures was het dan tijd om terug te keren naar Falcon om mijn landing te demonstreren.
Eenmaal in het circuit aangekomen moest ik als eerste een normale "touch en go laten zien" dat is landen zonder af te remmen en vervolgens weer opstijgen. Nr.2 werd een flapless landing en nummer 3 een glide in, dus zonder motorvermogen.
Bij nummer 4, een precision approach, werd het al wat lastiger en lande ik ook ver van mijn mikpunt. Ik moest de touch en go afbreken om aansluitend terug te taxieen naar het begin van de baan. Eenmaal daar aangekomen mocht ik weer de lucht in om mijn laatste landing te maken, een short field landing. Dit ging niet helemaal volgens plan... de approach ging goed de landing ook maar het afremmen niet. Ik blokeerde de remmen en daar gingen we, slippend over de baan :-S Uiteindelijk kwam het goed maar ik had het gevoel dat ik "gezakt was".
Met niet zo'n heel goed gevoel over die laatste landing stapte ik uit de kist om de vlucht af te sluiten. De instructeur was inmiddels al naar binnen gelopen en ik volgde enige minuten later.
Voorbereid op het ergste, een re- check, begonnen we aan de debriefing. Mijn theoretische kennis was goed, het vliegen ging goed, de landingen waren ook goed genoeg afgezien van die laatste blunder. Okay, "I'm gonna stay with my instinct, so you are good to go solo". Pfff, daar viel een last van me af.
Dit houdt dus in dat ik morgen, als het weer het toelaat, eventueel solo kan :-)

De eerste solo bestaat uit een paar circuitjes vliegen, meer niet. Circuitjes zijn trouwens rondjes om het veld. Toch lijkt het mij hartstikke gaaf om alleen in de kist te zitten en de touwtjes in handen te hebben!
Volgens het rooster sta ik voor morgen 07:45 - 08:45 op de planning. Dit is 16:46 - 17:45 Nederlandse tijd.
Voor de liefhebbers; op http://www.squawkvfr.com/location.asp?UID=3# kan je de toren van Falcon Field uitluisteren. Rond de bovenstaande tijd kan je mij dan eventueel horen. Morgen ben ik Archer 4181J(ulliet), afgekort 81J(ulliet). Ik zou zeggen luister allen voor deze unieke gebeurtenis.

De foto's die morgen gemaakt worden volgen A.S.A.P.

Okay, ik hoop dus dat ik morgen solo ga en spreek jullie later!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Konings, als ik er aan denk luister ik ff.

Chris Berends zei

Gaat konings man zie je volgende week:P

Groet Botkop