zaterdag 20 september 2008

D24 Check; "Pass"

Jaah, jaah, ik weet het wel. Het was inderdaad weer eens tijd voor een update :-)

Om maar gelijk met het goede nieuws te beginnen, gister heb ik mijn D24 check gehaald. Dat was natuurlijk weer een prachtig moment en uiteraard was ik hartstikke blij!
De D24 was een check over de afgelopen 23 vluchten en bestond uit de volgende hoofdonderdelen:
- Knowledge, waarin je van alles moet weten over het weer, het vliegtuig, regels en procedures, etc.
- Ground operations and departure, hierbij moet je denken aan engine start, taxieen, take- off en het verlaten van het vliegveld.
- Aircraft handling, met onder andere hoogte, koers en snelheid houden. Maar ook manoeuvres zoals steep turns 45 en 60 graden, slow flight met 60 knopen en stalls.
- Emergency procedures, zoals de naam al doet vermoeden procedures met betrekking tot nare situaties. Met name engine failures.
- Traffic pattern en landings, hierbij kijken ze naar je vliegpatroontje rond het vliegveld waar je gaat landen en naar de landingen zelf. Qua landingen zijn er verschillende varianten waaronder flapless (zonder flaps), glide in (zonder motorvermogen), Precision (dan moet je op een bepaald punt de baan raken) en een short field.
- Non- technical skills, waarbij ze kijken naar je communicatie, beoordelingsvermogen, positional awareness, en je algehele opereren in het vliegtuig.

Goed, dat zijn dus al aardig wat items.
Voor de check moest ik ook nog een kleine navigatie planning maken maar die was niet onderdeel van de beoordeling.

Goed, hier een kort verslag van de vlucht. Het was 13:30 toen ik opsteeg en rond die tijd is het qua turbulentie op zijn ergst hier in Arizona.
Het begon dan (voor mijn gevoel) ook al niet zo lekker. Door de turbulentie moest ik hard werken om het vliegtuig op koers, snelheid en hoogte te houden. Tot overmaat van ramp moest ik ook een stuk navigeren waardoor er ook nog tijd vrijgemaakt moest worden voor positiebepalingen en berekeningen. Hierdoor was het helemaal lastig vliegen omdat je regelmatig met de kaart op schoot naar binnen kijkt en daardoor meer moeite hebt om te anticiperen op stijg- en daalstromen. Voor je het weet zit je dan ook zo 200 ft van je gewenste hoogte. Om nog maar over koersafwijkingen te zwijgen...
Toen de navigatie erop zat kreeg ik de opdracht om het vliegtuig naar Coolidge te sturen. Ik begon vervolgens het weer en het verkeer rond Coolidge uit te luisteren. Daarna was de crewbriefing aan de beurt, alsmede de nodige checklisten.
Het aanvliegen was Coolidge ging redelijk, ik kwam echter wel te dicht in de buurt van de baan dus dat was niet zoals het hoort.
Na een eerste landing afgebroken te hebben, omdat ik te hoog zat, volgden er een paar mooie landingen en precies waar ik ze hebben wilde. De glide in ging helaas minder goed en ik kwam veel te hoog uit. Gelukkig was de instructeur zo vriendelijk om mij een 2e kans te geven voor de glide in en de 2e ging dan ook prima!
Na de touch en go's op Coolidge gingen terug in de richting van Falcon Field.
Onderweg moest ik nog wat manoeuvres laten zien, zoals de eerder genoemde slow flight, stalls en steep turns. Op zich ging het redelijk alleen door die gare turbulentie en mijn onoplettendheid verloor ik was te veel hoogte op een 60 graden steep turn. Dat was dus ook niet goed. Eenmaal op Falcon Field maakte ik nog een prima short field landing en toen zat de check erop.
Ik had werkelijk geen idee wat ik ervan moest denken. Ik vond het niet lekker gaan, niet alleen vanwege het weer maar ook omdat er niet lekker in zat. Het enige wat eigenlijk wel goed ging waren de landingen. Het kon dus alle kanten op met de uitslag.
Tijdens de debriefing kreeg ik gelukkig goed nieuws. Ik had de check gehaald maar wel met de nodige aanmerkingen. Naja, gehaald is gehaald dus dat luchtte wel erg op zeg! Die aanmerking waren ook terecht en ik had mezelf tijdens het vliegen ook wel op bepaalde slordigheden betrapt. Ik weet in ieder geval waar ik de volgende keer nog beter op moet letten!
Soms zit het mee en soms zit het tegen. Gister zat het voor mij in ieder geval mee!

Helaas zat het voor Nick, mijn crewmate, niet mee. Ook Nick had gister een D24 check maar dan met een andere instructeur. Hij had dezelfde omstandigheden met de turbulentie en ook Nick had moeite om koers, snelheid en hoogte te houden.
Helaas kreeg Nick niet de mogelijkheid om een slechte glide in over te doen en ook een short field landing ging verkeerd. Hierdoor heeft hij zijn check niet helemaal gehaald en moet hij een partial doen (dus alleen een soort herkansing voor zijn landingen). Echt balen voor hem, want normaal vliegt hij echt goed, waarschijnlijk zelfs beter dan ik.

Om mijn check maar even te vieren zijn we naar de TGI Friday's geweest om spare ribs te bunkeren. Dat was ook weer prima!

Vandaag was het dan alweer tijd voor mijn S25 vlucht en die ging gelukkig lekker. Nu is het lekker weekend en tijd voor leuke dingen! Ik hou jullie op de hoogte en we spreken elkaar!

Geen opmerkingen: